Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.03.2023 19:59 - Методика „Кръг на общността“ или „Кръг на съгласието“ (втора част)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 2687 Коментари: 0 Гласове:
1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

Методика „Кръг на общността“ или „Кръг на съгласието“  (втора част)

ПРЕПОРЪКИ ЗА ОБЩУВАНЕ С УЧЕНИЦИТЕ

Нека започнем с факта, че подрастващият се нарича дете от 9 до 14 години.

Периодът на живот на тийнейджърите в 5 и 6 клас се съпътства много често от арогантно и безотговорно поведение. Мнозинството тийнейджъри, след като са направили нещо извън приетите норми, вярват, че ще останат безнаказани. От друга страна наказанията на родителите, порицанията на учителите – това е основното нещо, което един тийнейджър вижда и усеща за себе си и своите постъпки.

Може ли да се държи добре тийнейджър, ако наблизо няма възрастни?

Това е основен проблем, който Кръгът се опитва да разреши. Например, подрастващият ще приеме съвет, ще се съгласи с доводите на възрастния и дори ще се държи така както му е казано, но ще се придържа ли към това поведение в отсъствието на възрастен.

Рисковете в тази възраст са големи, тъй като децата нямат опит, импулсивността, слабия емоционален контрол, избухливостта които са характерни за тях, когато се съчетаят с изключително грубия език, нещата могат да отидат далеч в страни от една емоционална обида.

Често дори може да се наблюдава поведение на подрастващ, който е без развити способности за общуване, подтикнат от скука за атакува връстници с добро възпитания, провокирайки ги.

 

Как помага Кръгът на подрастващите?

Кръгът съдейства за удовлетворяване на някои потребности, които не могат да бъдат реализирани по конструктивен начин. Например, потребността на детето да говори – да изрази своите мисли, да сподели своя позиция, да удържи свое мнение, да чуе мнението и почувства отношението на свои връстници по определена тема.  Тук има значение дори само факта на изговаряне, на назоваване, на размишление върху въпроса или темата. Има редица случаи, при които някои ученици (обикновено аутсайдери) за първи път публично споделят, разкриват отношението си, дори за първи път чуват гласа си в подобна атмосфера. И това е така, защото никой нито ги е питал, нито им е предлагал да бъдат изслушани, в т.ч. и от страна на учителите по даден въпрос. И още, ученикът за първи път може да мълчи без да бъде наказан, както се случва в образователния процес. Кръгът толерира, насърчава и безпроблемно приема мълчанието, защото го интерпретира като мислене, потъване към себе си с разсъждение.

Подрастващата възраст традиционно се смята за най-трудното по отношение на образованието. Във връзка с тези промени, подрастващите могат да изпитат емоционална нестабилност, повишена възбудимост, конфликти, тревожност, промени в настроението и депресивни моменти. От друга страна, юношеството се отличава и с много положителни фактори: нараства самостоятелността; детето става по-независимо;  увеличава се желанието за признаване на правата му от други хора; формира се съзнателно отношение към обществото като негов член; значително се разширява диапазона от интереси и активности. 

По-долу са дадени някои оценки на ученици за ролята на Кръга:

-Имам възможност да изразя мнението си за нанесена от друг обида.

-Можем да разрешим проблем в класа самостоятелно, без намесата на родителите  или учител.

-Мога да изразя недоволство.

-Мога да обсъдя нещо важно, което ме засяга или пък по-общ въпрос, например – приятелството.

-След участие в Кръг се чувствам по-добре.

 

Съвети за учители при общуване с тийнейджъри

1. Трябва да можете да слушате, да разбирате, да съчувствате.

2. Не можете да поставите тийнейджър в ситуация на несигурност, неяснота.

3. Осигурете възможност да заемете достойно място в класния екип.

4. Не създавайте напрежение във взаимоотношенията, не заплашвайте.

5. Създавайте гладки и открити взаимоотношения. Адрес по име.

6. Познавайте здравословното състояние на тийнейджър, забелязвайте признаци на умора.

7. Насърчавайте личната отговорност.

8. Общуването с тийнейджър трябва да е успокояващо.

9. Подходът към анализа на поведението на подрастващите не трябва да е оценъчен, да е свързан с акт, а не с личност. Никога не генерализирайте!

10. Тийнейджърът трябва да приеме вашите емоции и чувства към него.

11. Изграждането на учебни дейности в класната стая трябва да отразява индивидуалните различия, което ще спомогне за намаляване на напрежението на учениците, които са недоволни от учебните трудности.

12. Учебните дейности трябва да допринасят за развитието на способността да се мисли абстрактно и хипотетично, те трябва да отговарят на постоянно променящите се потребности на подрастващите.

13. При взаимодействие е необходимо да се избягва прекомерен физически и психологически натиск върху подрастващите.

14. Подрастващите трябва да бъдат насърчавани да разбират и приемат физическата промяна.

15. Когато учителят похвалва някого, то винаги трябва да каже за какво точно.

 

ПРЕПОРЪКИ ЗА ОРГАНИЗИРАНЕ КРЪГ НА ОБЩНОСТТА

1.Има неписано правило за работа с учениците в различна възраст и различен опит с Кръг на общността. Например, при децата до 5 кл. При по-продължителни занятия е препоръчително водещият да не се ограничава от учебния 45 минутен час, защото при прекъсване трудно се възстановява атмосферата на Кръга.  Това изискване не важи за по-големите ученици – от 9 клас нагоре.

2.Важни теми при новосформирани класове, които могат да бъдат поставени в Кръга  са темите:

-Моят идеал за класа.

-Качество, което аз ценя в себе си и в другите.

-Какво съм готов (а) да направя, за да бъде моя клас добър.

Забележка: Изказванията задължително се записват на флипчарт.

Темите са особено ценни, особено тези, които изискват разсъждения – например какво ценя в себе си и другите. При някои деца именно Кръгът е мястото, в което то за първи път се замисля за това. В други случаи може да бъде получен дори отговор от типа: „Нямам такива качества“ или „Никой не ми е казвал, че съм добър в нещо“. При последният случай учителят следва да продължи  работата в Кръга докато детето назове все пак някакво качество. Във всички случаи трябва да се даде на детето възможност за избор. В други случаи се използва „Вълшебния стол“.

3.В Кръга на общността водещият трябва да задава открито въпросите си, например, „Какво би искала да се случи?“ Точно в този тип диалог е силата на Кръга – във възможността, която се отваря пред детето да изговори нещо, за което никой не го пита и да го изговори публично в една работеща и преобразяваща обстановка пред другите, т.е. да се саморазкриване и сподели.

4.Срещани грешки при прилагане на метода

4.1.Провеждане на Кръг, когато учениците не са в кондиция (напр., след учебни занятия, в края на учебната седмица, когато са уморени и очакват почивните дни; когато изпитват раздвоение по отношение присъствието си, напр., точно в по това време се провежда събитие, към което те проявяват интерес; когато изпитват усещане за глад и др. физиологични потребности).

4.2.Пазителят и останалите възрастни говорят дълго, нравоучително и досадно и скучно, включвайки своя  педагогически опит. Те трябва да говорят кратко, ясно, разбираемо и с примери от живота.

4.3. Пазителят и най-често класният, възпитателят връщат учениците към случай, който влошава атмосферата на Кръга по същата педагогическа причина, превръщайки Кръга в ежедневна среща с възпитаниците.

4.4. Пазителят изпуска контрола върху кръга, оставяйки участниците да регулират изцяло тематиката на кръга. Това може да се случи когато липсва предварителна подготовка на набор от въпроси в сценария.

4.5.Класният ръководител и възпитателят (пряко общуващи с класа) не са активни или не са достатъчно подготвени. Има случаи, при които учителя или възпитателя не е целесъобразно да участват.

image 




Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3816833
Постинги: 2164
Коментари: 116
Гласове: 1308
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031